Spring naar inhoud

Stijgende zeespiegel en voltooiing A4

04/09/2009

Het is humor, maar ook bittere ernst. Als we deze cartoon als humor willen blijven zien en niet als toekomstbeeld, dan zal er veel moeten veranderen. Zoals ik al eerder in mijn blogs heb vermeld is het noodzakelijk dat er NU wat wordt gedaan aan de klimaatverandering.  De waarschuwing die ik eerder vermelde is er een die toch best schrikbarend is. We hebben nog maar tien jaar om een omslag te maken. Doen we er langer over om te veranderendan zal de klimaarverandering onveranderd doorzetten.

Je zou verwachten dat dergelijke gegevens de wereldbevolking en ook de wereldleiders zou wakker schudden. Niets is minder waar. Er wordt veelvuldig gediscuseerd over het milieu, maar handelen zit er niet in.
Uit onverwachte hoek komt nu toch verandering. Door de wereldwijde financiële crisis is het inmiddels voor veel mensen te duur geworden om in een benzienslurpende grote auto te blijven rijden. Mede door de premie die wordt gegeven bij het inruilen van deze auto’s voor een minder benzine verbruikend model wordt het milieu er beter van. Een win-win-situatie zogezegd. De motivatie komt uit een andere hoek dan je zou willen, maar goed, een gegeven paard moet je niet in de bek kijken.

Waar ik mij onlangs wel over verbaasde was de uitspraak die minister Eurlings deed. Een onthulling was het meer. Na ruim 40 jaar van gesteggel is nu de kogel door de kerk. De A4 richting Rotterdam wordt nu eindelijk voltooid. Jarenlange procedures, discussies en protesten hebben er toe geleid dat de snelweg spontaan ophield. Alsof de wegwerkers even weg zijn en morgen weer verder gaan. Deze morgen is nu dan gekomen. 7 kilometer snelweg waarvoor de belastingbetaler, u en ik, een slordige 770 miljoen euro moeten neerleggen. Dit is een astronomisch bedrag en waarvoor? De voorstanders zijn van mening dat hierdoor het fileprobleem zal worden opgelost. Auto’s zullen minder lang in de file staan, doorstroom verbeterd en daardoor iedereen blij. Er wordt wel even vergeten dat het traject door een gebied gaat waar nu nog mensen recreëren en genieten van natuur. Het weerwoord hierop is dat de weg grotendeels verdiept wordt aangelegd. Dit is een kwestie van je ziet ze niet, maar je hoort ze wel.

Ik heb het idee dat minister Eurlings met dit besluit naam wil maken. Dit is onderandere op te maken uit de haast die hij had met de bekendmaking van dit besluit. Minister Cramer, onder andere verantwoordelijk voor de tunnels die nodig zijn voor het traject, kreeg op het laatste moment lucht van de bekendmaking. Dit doordat het persbericht haar ministerie eerder bereikte dan de bekendmaking. Hierdoor kon ze nog niet op tijd bij de bekendmaking aanwezig zijn en doen alsof het allemaal samen was bedacht. Werkelijkheid is dat minister Eurlings dit in zijn eentje bekend had willen maken. De glans is er een beetje af nu voor hem.

Mijn inziens kan er beter worden gekeken naar de alternatieven voor de mensen die bij Roterdam in de file staan. Meer asfalt is niet de oplossing voor het milieuprobleem. De uitstoot wordt er niet minder van. Door beter openbaar vervoer in de regio, maar ook interregionaal kan er voor zorgen dat burgers de auto laten staan en het OV gebruiken. Er wordt nu ingezet op het verkeerde paard. Uiteindelijk zal alsnog in het openbaar vervoer worden geïnvesteerd als blijkt dat het aanleggen van meer asfalt niet de oplossing is. Zal Nederland dan volledig zijn geasfalteerd of kunnen we dan nog ongestoord genieten van de natuur in Nederland zonder voorbij razende auto’s en water dat tot aan onze lippen staat?

No comments yet

Plaats een reactie